De VuurtorenRace editie 2017 is weer een feit! Het was voor de organisatie hard werken maar het resultaat mocht er zijn.
Vrijdagmorgen werd al begonnen met de voorbereidingen van de opbouw van tent, terras en horeca. Het was er mooi weer voor. Maar door enige vertragingen werd het vrijdagavond/nacht nogal laat voordat alles klaar was voor de zaterdag.
Zaterdagmorgen vroeg was iedereen van Roeiploeg Urk aanwezig en iedereen droeg zijn steentje bij. Er moest veel gebeuren want er kwamen deze dag 42 sloepen op bezoek. Dit betekende dat we konden rekenen op 420 tot 450 gasten. Deze mensen moesten voorzien worden van eten (gerookte poon, kibbeling en patat) en drinken, vervoer (van en naar Visafslag Urk voor parkeren) en vermaak (terras, beelden van het roeien en muziek). Dit bracht al met al veel voorbereidingen met zich mee, maar alles liep gelukkig op rolletjes.
Dit jaar hadden we ook de diensten van Alpha Producties ingeroepen om te ondersteunen met een gigantisch led scherm om camera beelden van start/finish en de race te kunnen laten zien. Ook konden wij hiermee onze sponsors goed in beeld brengen. Dit nieuwe facet van de organisatie was een groot succes.
De weersverwachtingen voorspelden niet veel goeds rond de starttijd van de wedstrijd. Het zou flink gaan regenen en eventueel ook gaan onweren. De regen viel gelukkig voor de start en het onweer bleef uit, dus de organisatie hoefde niet af te wijken van de originele planning.
Om 12.30 kon er begonnen worden met starten. De sloepen werden elke twee minuten gestart en alles liep voorspoedig. De race bleek een zware opgave te zijn door gebrek aan een verfrissend briesje en door de brandende zon.
Na de race werden de sloepen weer op trailers gezet en konden onze gasten genieten van onze lekkere vis en de mooie locatie van onze tent en terras. Iedereen was zeer tevreden over hoe wij onze Urker VuurtorenRace georganiseerd hadden.
Als organisatie mogen wij terugkijken op een mooie dag en een mooie sportieve race. We willen alle deelnemers en sponsors bedanken voor de deelname en het vertrouwen. We willen vooral Hoekstra Assurantie bedanken voor hun rol als hoofdsponsor en het mede-mogelijk maken van dit evenement.
foto van Gijs van der Plas