Subtropisch zweet paradijs.

28-05-2005.
Wij waren gewaarschuwd! De weerberichten logen er niet om. Het zou dat weekend en dan vooral die zaterdag, extreem warm worden. Maar dat het zo warm zou worden?!!

Een zaterdag die begon als alle andere wedstrijd zaterdagen, om een uur of acht was het, bij het oude havenkantoor, verzamelen geblazen. De sloepen werden in gereedheid gebracht en de benodigde spullen, in de bussen geladen. Aan extra bagage ditmaal; twee dozen met ijs, diverse extra liters drinken en?? twee waterspuiten!

 

20 minuten te laat!

 

De Spikkel neemt de 'te laat komers vlag' over van Freek! Nu wordt hij nog gematst, maar de volgende keer…… 

Alles er op en er in. Ook wordt hier en daar nog wat aan de sloep gesleuteld en gesmeerd. 

 

De stuurmannen hadden de roeiers voor uitdroging gewaarschuwd en zo werd er tijdens de rit en voor de wedstrijd flink wat gedronken. Bij aankomst in het gezellige Grou werden de sloepen snel gelost en konden de roeiers zich rustig voorbereiden.

 

Lekker druk!

 

Op de voorgrond van de foto ziet u de Regatta. Samen met de Moby Dick startten zij als laatste 

Ondertussen gingen de twee stuurmannen de sloepen inschrijven om daarna naar het palaver te gaan om de instructies voor de wedstrijd in ontvangst te nemen. Ook tijdens dit palaver werd er gewaarschuwd voor overmatig vocht en zout verlies. Zelfs de term oververhitting kwam in het lijstje van waarschuwingen voor. Dat het watermerk Spa als hoofdsponsor optrad kwam nu goed uit. Zo kon de organisatie aan iedere roeier een flesje Spa blauw uit delen.

 

De organisatie waarschuwt, legt uit en beantwoord de gestelde vragen. 

 

 

 

Iedere stuurman krijgt zo'n kaart mee. Het kan gewoon niet mis gaan met zo'n duidelijke kaart. 

 

Een prachtige opkomst van damesploegen was er ditmaal. In totaal waren er 24 dames ploegen die ten strijde trokken.

Op het heetst van de dag, om 12.08 uur, ging de Jan van den Berg samen met de Bruzer van start.

Mede door een perfecte start namen de dames direct de leiding. De jacht op de andere 14, reeds eerder gestarte sloepen was geopend.

 

Door de mooie start van de dames lagen zij meteen op kop. 
De Moby Dick startte als laatste van de 60 heren sloepen, om 13.08 uur. De start werd bemoeilijkt door de wind die op kwam zetten. De Regatta waaide naar de Moby Dick toe. De eerste slagen zorgde zo voor enige verwarring van de riemen. Na een paar rake klappen was dit voorbij en kon de Moby Dick afstand nemen.
Dit helpt altijd! 

 

De haven uit en gelijk het druk bevaren Prinses Margriet kanaal over en dan via het Pik meer naar de Sliksloot. Bij het invaren van de ondiepe Sliksloot had de Moby Dick gelukkig geen last van de overige sloepen en kon men ongestoord de nauwe stuk overbruggen. Bij de Wijde Ee kwam er weer wat meer ruimte. Hier haalde de Moby Dick de Azorean High in die met 8 roeiers twee minuten eerder was gestart. Deze roeiers leken niet helemaal lekker in de wedstrijd te zitten. Maar ja, wie zat dat wel in deze omstandigheden. Je traint met de helft minder aan temperatuur.

 

Ook de dames van de Jan van den Berg konden lekker doorroeien. Zij hadden na een goed uur alle sloepen ingehaald en men had nergens al te veel op onthoud gehad. Nu moesten zij zich zelf waar maken en laten zien dat ook zij de wedstrijd naar zich toe konden trekken. Bleven zij een ieder voor dan zat er een hele grote kans in dat de SpeedCup naar Urk ging. Het liep toch iets anders.

De zon in het gezicht en met het wind mee werd het een warme bedoening. De beide stuurmannen bleven hun roeiers en roeisters met de meegebrachte waterspuiten, nat spuiten. Dit was het enige beetje verkoeling dat er op sommige stukken te beleven viel. Tussen de rietkragen bereikte de temperatuur hoogtes van wel 35 graden!

 

Er werd als het ware in een vierkant geroeid. De wind was twee keer mee (wat een hitte) twee keer in de zij en twee keer goed tegen. Later in de wedstrijd stond er toch wel een stuk of 5. Aan de ene kant wens je je zelf niet zoveel wind toe, zeker niet zo`n bries maar met deze warmte was het een welkome afkoeling.

Waar de sloepen ook veel last van hadden waren de vele watersporters die door het mooie weer in grote getallen het water op waren gegaan. Bij tegen liggers kon men op de nauwere stukken geen andere sloepen inhalen. Dan moest er even 'gas' worden terug genomen. Om daarna weer vol aan, de langzamere voorganger in te halen.

 

Bij de laatste 5 kilometer was de wind vol op de kop. De dames van de Jan van den Berg zakten hierdoor flink in. De "man met de hamer" bleef in sloep rond waren. De Voorbijganger profiteerde hiervan en kon hen zonder al te veel moeite voorbij roeien. Deze sterk roeiende dames waren vandaag goed op dreef en veroverden met hun inspanning de SpeedCup.

De stuurman had nog genoeg druk in zijn waterspuit zitten om de "man met de hamer" overboord te spuiten. Deze verkoeling zorgde er voor dat de snelheid weer terug kwam.

Bij de Moby Dick waren er andere problemen.

Freek Pereboom werd tijdens deze laatste kilometers door de warmte overmant en moest stoppen. Hij kon niet meer roeien en liet zijn riem lopen. Na wat slokken zout water, een paar minuten rust en flink wat aanmoedigingen van de stuurman probeerde hij de race weer voor te zetten. Gelukkig was de finish niet ver meer.

 

 

 

 

 

 

Freek had het zwaar! (rechts vooraan op de foto) 

Half gebakken bleef hij mee roeien. De andere roeiers probeerden hem zoveel mogelijk op te vangen door hem aan te moedigen en nog harder aan de riemen te trekken. De laatste kilometers werden, ondanks de tegen wind en een man minder, toch op volle snelheid overbrugd.

De finish was voor alle roeiers, de grootste verkoeling van deze wedstrijd!

Ben Willem had het ook zwaar maar dan op een andere manier. Hij was blij dat hij dit oranje hokje kon betreden.Albert, het duurt nog wel even dus maak je broek maar weer vast.    

De feiten op een rijtje;

Moby Dick finishte in een tijd van 1 uur 54 minuten en 53 seconden en veroverden daarmee de SpeedCup en een derde plek in de Heren Hoofdklasse B. Overall werden zij 25e.

Jan van den Berg roeide deze 20 kilometer in een tijd van 2 uur 27minuten en 22 seconden. Zij waren ditmaal niet de snelste maar haalden wel een derde plek in de Dames Hoofdklasse B. Overall werden zij 10e.

 

 

 

 

De Port of Rotterdam was afgelopen donderdag nog in de haven van Urk. 

Uitslag van Grou  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ oneenfifty = sevenenfifty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.