04-09-2004
Afgelopen zaterdag liet het weer zich niet onbetuigd. Na weken van slecht weer zorgde het warme weer voor een zware wedstrijd. In kilometers had de organisatie deze wedstrijd ingekort van 22 tot 17 kilometer. Dit door de hoge waterstand en de daardoor sterke stroming, waar tegen men in moest roeien.
Bij het te water laten van de sloepen werd er steekproef gewijs weer gecontroleerd.
Laden en lossen ging met twee kranen en was zo gepiept.
De riemen van de Moby Dick waren in de vakantie aangepast en werden goedgekeurd. Wel moest men de slangetjes,
die om de dollen zitten, verwijderen. Ook hier krijgt men straftijd (straf wattage) voor. Om beschadiging te voorkomen,
koos de stuurman van de Moby Dick er voor, om met deze slangetjes te blijven roeien.
De riemen van de Jan van den Berg zijn ook niet conform de eis van de FSN maar hier kan men echter niks meer aan veranderen.
Als het mee zit worden deze riemen de komende winter vervangen. Ook de Jan van den Berg kreeg 2 strafwattage's toebedeeld.
De keuringscomissie kwam ook weer langs om het resultaat van een vakantie "zwoegen" te bewonderen.
Die slangetjes om de dollen, verkleint de opening naar boven. Dit mag dus niet.
Roeiers in overleg met de Anne Sjoerd Dikkerboom, voorzitter van de FSN over de slangetjes om de dollen.
Dit zou twee straf wattage's opleveren.
De start van de Maasrace is de enigste in zijn soort.
Bij elke andere wedstrijd start men alleen of in groepjes van twee tot vier sloepen.
Bij de Maasrace start iedereen tegelijk. 52 sloepen in een keer van start geeft een echt spektakel.
Riemen die in elkaar vliegen. Snellere sloepen die de langzamere sloepen rammen.
Een warboel van sloepen die na de start allemaal ook nog eens stuurboord aan moeten houden om de aangegeven route te kunnen volgen.
52 sloepen die om 12.00 uur, vanuit de Schiemond naar de Leuve haven werden gesleept.
52 sloepen die om 12.45 uur gelijktijdig vanuit deze haven naar de startlijn roeiden.
52 sloepen die ondanks de felle stroom zo dicht mogelijk bij de startlijn wilden blijven liggen.
Het geschreeuw, van de 52 stuurlieden, overstemde het dreunende lawaai van de vele demonstraties van marine, leger en reddingsboten.
Er was veel te bewonderen tijdens de Wereld havendagen…
Men mocht absoluut niet over de start lijn komen want anders had men 5 minuten straftijd aan de broek. Het wachten was op het sein, klaar voor de start, dat gegeven werd door middel van een fakkel. Als deze was opgebrand dan werd het startschot gelost en mocht men van start gaan.
In het midden van deze chaos lag de Jan van den Berg, dicht tegen de startlijn aan. De Moby Dick, die zo dicht mogelijk bij de snelle Azorean High wilde komen,
verdaagde helemaal aan bakboord van de finish lijn. De stuurman liet het maar zo, want er was geen doorkomen meer aan.
Zenuwachtig probeerde een ieder, in de sterke felle tegenstroom zo recht mogelijk te blijven.
Sloepgewoel bij de startlijn. Let op de golfslag en de felle stroom.
Daar, om 13.15 uur klonk het startschot en ongeveer 400 roeiers en roeisters spanden gelijktijdig hun spieren.De Moby Dick is bij dit soort starten in zijn element.
Na 4 á 5 slagen zit deze sloep op topsnelheid. Ook bij deze start schoot de sloep vooruit, om direct stuurboord uit te gaan, achter de Azorean High aan.
De Jan van den Berg had het een stuk moeilijker.
Zij startte goed maar de sneller heren sloepen schoten voorlangs en zorgden voor verwarring met de riemen.
Sloepen gingen voorbij, sloepen werden ingehaald. De eerste twintig minuten waren, mede door de rare wiebelige golfslag, vrij hectisch.
Hierna ging het een grote sliert achter elkaar aan. Doordat de roeisters direct hun eigen tempo te pakken had kon men zelfs sloepen die te snel van start waren gegaan weer inhalen.
De Moby Dick was inmiddels de Azorean High gepasseerd en zag dat deze sloep met 8 in plaats van 10 roeiers roeiden. De Azorean High koos voor een goede klassering in het
klassement in plaats voor een snelle tijd.
Deze sloep heeft een C-Waarde voor 8 en voor 10 roeiers. Wel zo handig als er een paar niet kunnen.
De rest van de wedstrijd ging de Moby Dick voorop en moesten zij zorgen dat de snelheid hoog bleef. Ondanks de hitte lukt dit vrij goed.
De dames moesten strijd leveren voor een goede klassering. Immers, de strijd in hun klassement is nog niet gedaan en willen zij promoveren moeten ze bij de eerste drie eindigen.
De hitte, stroming en de incomplete ploeg (er waren maar 9 roeisters i.p.v. 10) zorgden er voor dat er voor elke meter geknokt moest worden.
Toch bleef het slag tempo bij de dames er ook goed in zitten. De Octopus uit Muiden, ook een snelle damesploeg, werd voorbij geroeid. Echter deze dames lieten
zich niet onbetuigd en begonnen jacht te maken op de Jan van den Berg.
Er werd strijd geleverd om deze sloep voor te blijven. De hitte vrat aan de conditie van de dames en net voor het keerpunt werd de Jan van den Berg weer door de Octopus ingehaald.
Verbeten ging de Jan van den Berg verder maar alleen tijdens het drinken van de dames van de Octopus konden zij weer wat van hun achterstand inlopen. De finish kwam in het zicht.
Er moest nog harder geroeid worden. Nog 500 meter te gaan en langzaam liep de Jan van den Berg weer in. Metertje voor metertje kwamen zij dichterbij tot dat de Octopus een eindspurt in zet.
De Jan van den Berg kan het niet meer redden en finishte 13 seconden langzamer dan de Octopus.
Wat betekende dit voor het eindklassement? De Moby Dick werd met de snelste tijd van 1 uur en 26 minuten en 7 seconden, derdes in hun klassement. In het Overall Klassement werden zij negende.
De Jan van den Berg was tweede snelste bij de dames met een tijd van 1 uur en 54 minuten en 58 seconden. Met deze tijd werden zij derdes in hun klassement en zesdes in het Overall Klassement.
De moby Dick werd als tweede gehuldigd maar later bleek dat de wedstrijdleiding vergeten was om de straf wattage eraf te trekken. de Regatta uit Rotterdam krijgt onze prijs en wij die van hun.
Deze prijs moet dus even omgewisseld worden.
Dit is een van de mooie dingen van de Maasrace.
Lekker ontspannen en ondertussen wordt men proffesioneel gemasseerd