Na enkele minuten werd de Evert Deddes al op achterstand gezet waarna de 20 kilometer lange jacht begon op al de 80 andere sloepen.
Doordat in begin van het traject er 3 hoogwaterstand sluizen gepasseerd moesten worden was het van belang om zoveel mogelijk sloepen voor deze sluizen in te halen.
Bij het opvaren van het pikmeer dreigde het al mis te gaan doordat een binnenvaartschip eigenlijk voorrang verleend moest worden. Onder toezicht van de wedstrijdcommissie en een politie boot flikte de stuurman van de Moby Dick het toch om op het nippertje voor dit schip te komen.
Nog voor de sluizen werd de Voorbijganger ingehaald op een stuk waar eigenlijk nauwelijks 2 sloepen elkaar konden passeren. Door riet en blubber moesten de roeiers door hakken om deze sloep voorbij te komen.
Bij de sluizen aangekomen moest er precies gestuurd worden. De sluizen waren zo nauw dat de Moby Dick nog geen 10 centimeter, aan beide zijden, aan ruimte overhield. Bij al deze drie sluizen moest de Moby Dick inhouden of geheel stoppen. Volgens het reglement moeten de langzame sloepen voorrang verleend worden. Knarsetandend werd hier aan toegegeven om geen straftijd op te lopen. Hier werd aardig wat tijd verspeeld omdat de concurrenten, naar later bleek, hier zonder hinder door konden varen.
Dit gaf de roeiers wel de stimulans, om na de sluis, als een speer er van door te gaan om de verloren tijd weer proberen goed te maken.
Via het "Pikmeer,'Wijde EE', de vaargeul naar de 'Kromme EE' vervolgens door de 'Hooidamsloot' ging het naar de Grutte Kritte om daar via de Folkersloot weer naar de finish in Grou te roeien.
De meeste meren, vaarten en kanalen waren ontstaan door afgravingen naar veen. Hierdoor waren deze doorgangen niet zo breed en niet zo diep.
Op sommige ondiepe plaatsen leek het net of de Moby Dick aan de bodem zat vastgeplakt, zo vertelde de roeiers later. Hierdoor moest er extra veel kracht worden gegeven om de snelheid er in te houden. Dit moordende tempo brak, verscheidene niet goed getrainde roeiers, op. Maar de finish moest en zou als snelste voorbij gevaren moeten worden.
Dus bleef de stuurman schreeuwen om meer snelheid.
De Azorean High, die 2 minuten eerder was gestart, was al een tijdje in het zicht. Deze en de Yellow Finn zijn de concurrenten van de Moby Dick. De stuurman wilde deze twee sloepen nog inhalen om er zeker van te zijn dat de speedcup naar Urk mee terug ging. Helaas zaten de roeiers op dit punt er helemaal doorheen en kwamen zo kracht te kort om deze twee sloepen nog in te halen.
|