De Moby Dick staat momenteel onder leiding van stuurman Albert Postma.
Type sloep | Whale Boat |
Lengte | 11,20 meter |
Breedte | 2,08 meter |
Hoogte | 0,97 meter |
Gewicht inclusief riemen | 475 kg |
Materiaal | Aluminium van 2mm dikte |
Waterverplaatsing | 600 kg inclusief riemen |
Oorsprong | Nieuwbouw |
Bouwjaar | 1996-1997 |
C-waarde | 27,9 |
Roeiteam | Vereniging Roeiploeg Urk |
Roeiers | 12 (heren) |
Thuishaven | Urk |
Op 3 maart 2012 is de Moby Dick opnieuw gesleept in Stavoren
Klik hier als u meer informatie wilt over de nieuwe sleepmethode en C-Waarde.
De "Moby Dick" is in 1997 in de vaart genomen. De sloep werd in 2 winters door de roeiers zelf gebouwd. Het aluminium van de romp is slechts 2 mm dik. Het is haast onmogelijk zulk dun aluminium te lassen. Verder heeft men titanium dollen en wordt er alles aangedaan om de sloep snel te houden. De "Moby Dick" is zonder meer de meest high-tech sloep ter wereld. Alles is gemaakt op snelheid. Vereniging Roeiploeg Urk heeft met de "Moby Dick II" (nu "Jan van den Berg") zo ongeveer alles gewonnen wat mogelijk is. Ook de "Moby Dick" is bijna altijd de snelste sloep bij de wedstrijden. Men doet sinds 1998 mee aan de “Great River Race” op de Theems in Londen. Ook daar is de “Moby Dick” de snelste In 1999 heeft de "Moby Dick" de Speedcup gewonnen tijdens de zware en lange Hanzesloepenrace Deventer-Kampen. De Urkers roeiden de 51 kilometer in 3:30:34 uur onder verhitte omstandigheden (28 graden Celcius).
In 2000 en in 2001 was de Moby Dick de snelste tijdens ‘The Great River Race’ in Londen.
In 2002 werden de roeiers van de Moby Dick sportploeg van het jaar 2001 en behaalden zij een tweede plaats in het Runner-Up klassement.
Diverse prijzen zijn er de afgelopen jaar behaald. U kan dit op onze site allemaal terug lezen.
De Moby Dick is in 2009 voorzien van een nieuwe antifouling laag en is de huid weer helemaal bijgewerk. De Moby Dick lijkt weer als nieuw!