19 april 2008.
Een week na de zware wedstrijd, het opwarmertje in Grou, stond IJmuiden op het programma. Een race van 15 km op het Noordzee kanaal. Na de 20 km in Grou viel dit weer mee.
Toch was de harde koude wind ook zaterdag weer aanwezig. Het eerste stuk naar de keer boei was deze pal tegen en gedeeltelijk van op zij. De Wolter Huisman zou hier aardig last van krijgen maar daarover later meer. |
|
Een van de vele vrijwilligers |
Het lossen van de sloepen. |
Gerlof de Boer roeit in de Wolter Huisman. |
In de Palaver tent is het gezellig. |
De start van de Jan van den Berg. | |
De Jan van den Berg had zijn oude bemanning weer terug. De vaste ploeg zat er weer in en ook zat ieder op zijn eigen plaats. De sloepen starten met z’n drieën wat voor weinig problemen geeft op het ruime Noordzeekanaal. Wel was het weer akelig koud en de dames moesten zich bijna van het ijs ontdoen door flink in de riemen te gaan hangen. Tempo zat er goed in. Tegen de wind in konden de dames hun snelheid goed vast houden. Zelfs verhogen! Gemiddeld werd er zo’n 8 km/h geroeid wat vorige week niet gehaald werd. |
|
De Moby Dick en de Wolter Huisman startte gelijktijdig met de Azorean High. De Moby Dick begon al met een achterstand doordat een aantal roeiers vlak voor de wedstrijd afzegden. Erg collegiaal was dit niet! Zo verpesten zij eigenlijk een goede klassering. | |
Stuurman Willem van der Lee moest zodanig schuiven met reservers dat er ook een tweetal van kant moesten wisselen. Met 10 man ging hij de strijd aan maar moest met de start de Wolter Huisman en de Azorean High al voor laten gaan. | |
Het eerste stuk tegen de wind in kon de Azorean High niet om de Wolter Huisman heen komen. Al probeerde hij dit meerder keren het gelukt hem niet. De situatie werd anders toen de wind van de zijkant kwam. Stuurman Tiemen Romkes moest zowat het roer dwars gooien om de Wolter Huisman recht te houden. Dit koste snelheid! De Azorean High rook zijn kans en ging er als een speer vandoor de Wolter Huisman ploeterend achterlatend. De Moby Dick roeide op zichzelf goed maar miste tegen de wind in toch de 2 roeiers. De achterstand liep op tot zo’n 400 meter. |
|
Ondertussen was de Jan van den Berg de keerboei al gepasseerd zonder noemenswaardige gebeurtenissen. De wind kwam in de rug en de slagen werden langer. De dames hadden er zin in. Voor dat ze er erg in hadden kwam de finish al weer in het zicht. De stuurman zette de roeisters aan voor de eindsprint. De teller kwam tot 10,1 km/h en zo werd er een tijd neergezet van 1:54:16. | |
Een plaatje wat je niet vaak zult zien. De Moby Dick op achterstand! | |
De Wolter Huisman had bij de keer boei een achterstand opgelopen van zo’n 2 minuten. Toen de wind in de rug kwam kon er weer recht gestuurd worden en schoot de snelheid weer omhoog. Er werd een verbeten jacht ingezet op de Azorean High. De Moby Dick moest lossen. De afstand bleef wel gelijk maar dichterbij kon men niet komen. De Wolter Huisman kwam wel dichterbij en in deze 7 kilometer kwam de Azorean High rap dichterbij. |
|
De stuurman van de Azorean High bleef maar achterom kijken en zweepte zijn roeiers op om nog sneller te gaan. Hetzelfde deed de stuurman van de Wolter Huisman. Het zou kantje boord zijn of ze de Azorean High in zouden halen. Verbeten werd er door beide sloepen geroeid. | |
De finish was daar en de Azorean High finishte in 1:29:25 en de Wolter Huisman in 1:29:40. De wedstrijd was net 15 seconden te kort! | |
De Moby Dick finishte in een snel te vergeten tijd van 1:31:40 en verloor daarmee voor de tweede keer in zijn carrière de snelste tijd! En dat deed pijn! De stuurman zint op gepaste maatregelen voor zijn achterblijvers. | |
Erik praat Willem kalmerendtoe. |
|
De Jan van den Berg kwam op een zevende plek in de Hoofdklasse Dames terecht. Werd 12e in het Algemeen Klassement. De Wolter Huisman werd 5e in de Derde Klasse Heren en 42e in het Algemeen Klassement. De Moby Dick behaald toch nog een 19e plek in de Hoofdklasse Heren en een 41e plek in het Algemeen klassement. | |
De zij en tegen wind problemen van Wolter Huisman zullen van de met z’n ontwerper besproken worden. De eerste gedachte zijn om een klein strookje carbon fiber als kiel onder de sloep te plakken. Zo zal deze bij zij en tegenwind beter op koers blijven. |
|
Uitslag Algemeen Klassement | |