05-05-2001
Is de eerste klap een daalder waard???

Al weer voor de derde keer werd er in Grou deze wedstrijd georganiseerd.
Deze wedstrijd telt mee voor het nationaal kampioenschap en daarom
doen er elk jaar steeds meer ploegen aan deze wedstrijd mee.
Zo kwamen er totaal 81 sloepen aan de start waarvan er 17 sloepen
gevuld waren met dames.

Door de MKZ crisis werd er meer over open water geroeid. Omdat de deelnemers uit alle streken van ons land kwamen mocht er tijdens het traject van 20.8 kilometer absoluut niet afgemeerd worden, dit om besmettings gevaar ter voorkomen. De race ging van start in het mooie pittoreske dorpje Grou. Door mooie waterrijke omgeving waar de meeste kanalen en meren ontstaan zijn door afgravingen naar veen. Via het Pikmeer roeide de Moby Dick het Wijde EE op via de vaargeul, Kromme Ee, Hooidamsloot naar het Grutte Kritte meer om vandaar de Folkersloot in te schieten. Vanuit de Folkersloot ging het via het Biggemeer naar de finish in Grou.Maar voordat het zover was moesten er nog vele zware kilometers afgelegd worden. Grote spelbreker voor dit mooie dagje roeien was de wind. Deze was bij de start al aangewakkerd tot 6 Beaufort. De Moby Dick startte als 47 en deze keer voor de grootste concurrent de Yellow Fin. Hierdoor wisten de roeiers van de Moby Dick dat de Yellow Fin absoluut niet dichterbij mocht komen. Om dit te voorkomen werd er in begin van de wedstrijd al snelheden gehaald van 14 kilometer per uur dit was, let wel, met de wind mee. Na een kilometer of 5 werd dit anders en hoe?De wind nam toe tot een windkracht 7 en doordat de race nu tegen de wind in verder ging werden de omstandigheden steeds moeilijker. Doordat er veel deelnemers voor de Moby Dick waren gestart moest de Moby Dick deze inhalen op zeer nauw vaarwater. Ook de vele smalle bruggetjes bemoeilijkte de vlotte doorgang. De boten hebben een gemiddelde breedte met de riemen daarbij van zo?n 10 meter. De kanaaltjes waren ongeveer 20 meter breed. De Moby Dick moest dus enkele malen stoppen om andere boten voor te laten gaan bij smallere gedeeltes. Tot dat dit een keer mis ging.

Dit was in de Folkersloot. De Moby Dick had net de snelheid er weer in toen er 4 boten opdoemden. Die, als zij zo door zouden roeien, met z`n allen gelijktijdig bij een vernauwing aankwamen. De stuurman van de Moby Dick zag dit tijdig en dreef zijn roeiers op om tot het uiterste te gaan, om zo, voor dit groepje, bij deze vernauwing te geraken. De eerste drie sloepen werden ingehaald maar bij de laatste ging het mis. Deze laatste sloep was de Stad Kampen, de roeivrienden van de Moby Dick. De vernauwing kwam al dichterbij en de stuurman van de Moby Dick schreeuwde om meer ruimte, de Stad Kampen ging nog naar de kant maar het mocht niet meer baten. De vernauwing was daar en beide boten raakten met de riemen verward. Stad Kampen werd door de harde wind het riet in geduwd en om de Moby Dick toch doorgang te verlenen.werden de riemen uit het water gehaald. Dit was een sportief gebaar naar hun snellere roeivrienden.

De Moby Dick maakte daar dankbaar gebruik van om toch zo snel mogelijk de verloren tijd weer in te halen. Het laatste stuk ging weer wat beter. De wind hielp een stukje mee om de danig vermoeide roeiers in een tijd van 1 uur 56 minuten en 27 seconden te laten finishen. De Yellow Fin finishte in een tijd van 1 uur 59 en 52 seconden. Ondanks het slechte weer en 3 nieuwe roeiers heeft de Moby Dick weer de snelste tijd neer kunnen zetten.Ook een tweede prijs in het Runner Up klassement is natuurlijk een goed resultaat alleen in het algemeen klassement zakte de Moby Dick naar een dertigste plaats en dit kan natuurlijk beter. Voor een allereerste wedstrijd van het seizoen en voor sommige roeiers en daarbij het slechte weer niet te vergeten, is het een goed begin, maar meer ook niet.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twoeneighty − = eighty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.