De verloren race maar de gewonnen leermomenten.

12-09-2015 Zwartsluis.

Tja daar zit je dan, verslagen achter je laptop, aan het begin van een verslag dat je eigenlijks niet wil schrijven. wat is er misgegaan? Na een deceptie in Zwolle nu weer in Zwartsluis. Weer niet de allersnelste, de wil is er de techniek is er, het materiaal is goed. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Ik zal ze zoeken en ik zal ze vinden. We zullen terug slaan. Zoals een wijs man ooit zij: opgaan blinken en verzinken.

IMG-20150912-WA0002

Maar was de race slecht? We gaan terug naar zaterdag morgen 12 september. De ploeg maakt zich gereed voor vertrek naar Zwartsluis voor een race van 14 km eigenlijks te kort voor ons. Want de ploeg komt altijd pas na een paar kilometer goed op gang. en eigenlijks is daar in een korte wedstrijd geen tijd voor. Je moet gelijk vanaf het begin knallen. En al jaren hebben wij liever wedstrijden van 20km of liever nog meer. de ploeg is net een oude diesel, het duurt even voordat ze opgang zijn. Maar als het eenmaal loopt zijn ze niet meer te stoppen.

Om 12:18 moesten we starten, op een halve minuut achter de Orkaan uit Muiden. Met die ploeg had met nog een rekening te vereffenen. Want immers de Orkaan had in Zwolle op 17 sec gewonnen. Dus als een stelletje bloedhonden lag men aan de start, er werd gekozen voor een vliegende start, omdat de afstand tot aan de sluis erg kort was, zo konden we nog even mooi snelheid opbouwen om de sluis vlekkeloos te passeren. Dit gebeurde naar alle tevredenheid, en letterlijk werd de jacht geopend op de voorliggende Orkaan. Als een stelletje losgeslagen wilden ging men tekeer, en zo gebeurde dat binnen een kwartier al voor het keerpunt in Genemuiden de Orkaan werd ingehaald en gelijk werd er afstand genomen. Door strak stuurwerk probeerde de Orkaan nog wel dichterbij te komen maar dit liet onze ploeg niet gebeuren. Het visite kaartje was weer afgegeven. Echter dit was ook een nadeel de ploeg werd niet echt meer uitgedaagd of geprikkeld, vele langzame sloepen werden ingehaald. Voor de Kolksluis werd nog even extra aangezet om een sloepje in te halen zodat men vrij de sluizen weer kon passeren. maar daarna zakte de snelheid ook weer in. Geen snelle sloepen om ons heen en dan is het moeilijk om je ergens op te focussen. Voor de nieuwe brug bij Zwartsluis moest er nog even met veel kunst en vliegwerk een sloep worden gepasseerd om gemakkelijk de brug te passeren. Ook dit lukte en we gingen het Zwarte water weer op richting Hasselt.

IMG-20150912-WA0017

Onderweg naar Hasselt werden nog wat sloepen ingehaald, Maar de snelheid en constantheid waren niet optimaal. pas bij het keerpunt Hasselt was de ploeg warm gedraaid en werden eindelijk onze normale snelheid weer gehaald. een snelheid die tenminste genoemd kan worden, we gingen weer richting de 12,5km per uur. nog niet optimaal als je weet dat er meer inzit. Maar het begin was er weer. Maar helaas de wedstrijd was te kort om er nog een goede tijd uit te halen. En bij de finish moesten we ook constateren dat de Twirre uit Makkum deze keer een kleine minuut sneller was. Tja wanneer je concurrenten in goede vorm zijn, moet je zelf geen steken laten vallen.

IMG-20150912-WA0013

de verbeter punten zijn bekend. En zullen binnen het team ook genoemd worden. We gaan er aan werken, we gaan ervoor trainen. En op een dag wanneer alle puzzel stukjes samen vallen. Daar waar Techniek materiaal en de wil van de roeiers samen komen, Daar zullen grootse prestaties behaald worden.

een verloren race

een ervaring rijker

en informatie voor de toekomst gewonnen.

Groeten Stuurman Lucas Kramer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

oneenthirty − = oneentwenty

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.