‘Solo’ race voor Moby Dick.

01-09-2001
Vuurtorenrace

 

Vele afmeldingen door het zware weer.

 

Doordat de Vuurtorenrace verschoven was, van begin mei naar
eind september, door de MKZ crisis en doordat verschillende teams
nog niet waren begonnen met trainen, waren er weinig aanmeldingen voor de Vuurtorenrace van zaterdag 1 september 2001.

 

Deze wedstrijd, die vorig jaar nog met dertig sloepen van start ging, had nu ook nog eens te kampen met harde wind. Hierdoor reduceerde het aantal aanmeldingen naar 9. Op de dag zelf verschenen er maar zes sloepen aan de start waaronder natuurlijk de Moby Dick.

 

De start was in de Urker haven ter hoogte van de nieuwe IJsselmeer afslag.

 

De sloepen die wel kwamen werden tussen 9 en 10 uur gelost door de mobiele kraan van scheepswerf Metz. Daarna werden de sloepen voor de race klaargemaakt en ondertussen keek menig roeier en roeister naar de harde wind, de donkere lucht en de met schuimbekopte golven op het IJsselmeer. Dit beloofde niet veel goeds. Er gingen stemmen op om de wedstrijd van Lemmer naar Urk te roeien, gezien de richting van de wind, maar hierover later meer.

 

Om 11.00 uur was het overleg met wedstrijdleiding en de stuurlieden in de mijnzaal van de nieuwe IJsselmeer afslag. Hier werd hen medegedeeld hoe zij het traject, dat uitgestippeld was vanuit de haven van Urk, rond de Vormt, richting de Rotterdammerhoek naar de baai van Lemmer, het beste konden roeien. De reddingsboot van Urk zou stand-by zijn tot aan de Rotterdammerhoek waarna de reddingsboot van Lemmer het overnam. Gezien het weer, geen overbodige luxe. Er werd gevraagd wat de laatste weerberichten waren wat de sterkte van de wind betrof. 3 tot 4 en afnemend, werd hierop geantwoord. De situatie deed zich die ochtend geheel anders voor. Er werd aan de wedstrijdleiding gevraagd om van Lemmer naar Urk te roeien omdat de wind hier op Urk veel harder was dan de weersvoorspellingen aangaven. De wedstrijdleiding antwoordde hierop dat deze wedstrijd alle elementen in zich had voor de echte "Diehards". Strijden tegen de elementen van de natuur. 'Makkelijk praten voor als je hem zelf niet hoeft te roeien' was de opmerking van een van de stuurlieden. Dit mocht echter niet baten de eerste start was en bleef om 12.00 uur.

 

 

Om 12.00 uur startte de eerste en enigste damessloep, de Berend Koster, uit Kampen. Het vele publiek zag daarna met tussentijd van een minuut de volgende boten van start gaan; Hubert Jans II uit Lelystad, Hjoed 'n Makkie uit Franneker, Leeuwke uit Lemmer, Deep Blue uit Zwartsluis en tot slot om 12.06 uur de Moby Dick uit Urk.

 

 

Uw verslaggever vroeg voor de wedstrijd aan de stuurman van de Moby Dick wat hij er van vond dat de wedstrijd toch doorging. Tiemen Romkes antwoordde hierop;  De wedstrijd zal zeer zwaar worden maar de afgelopen week hebben wij al getraind met dit zelfde weer en het is ons thuis water. Hierdoor zijn mijn roeiers dus een beetje bevoordeeld. Ik zie deze wedstrijd als de generale repetitie en tevens als test voor de roeiers om onze grootste wedstrijd van dit jaar The Great River Race in Londen tot een goed einde te brengen. Wie het hier niet kan, kan het daar ook niet.

 

Nadat als laatste de Moby Dick van start was gegaan was het klasse verschil al te zien. De start van de Moby Dick was zeer goed en ter hoogte van het Urker strand had de Moby Dick alle sloepen al ingehaald. Het werd dus met recht een solo race.

 

De golven op de Vormt waren door de harde Noord-westen wind opgezweept tot hoogtes van 1 tot 2 meter. Tot aan het eind van de Vormt moesten de sloepen recht tegen de wind in roeien. Daarna kregen zij de wind en golven schuin op de kop. De boten waggelden en rolden zo erg dat de roeiers door elkaar werden geschud. Dit bemoeilijkte het gelijkheid van de slagen, dat zo belangrijk is, voor het behalen van de snelheid. Als die niet gehaald werd dan valt een sloep na elke golf weer stil en moet als het ware de boot telkens weer opnieuw op snelheid worden gebracht.

 

 

De roeiers van de Moby Dick bleven een ijzersterk tempo handhaven waardoor zij hiervan minder last hadden. De snelheid lag gemiddeld op 11 kilometer per uur. Vergeleken met de wedstrijd van vorig jaar was dit een hele verbetering want toen lag de gemiddelde snelheid op 10 km per uur. Deze werd toen onder gelijke weers omstandigheden gehouden.

 

28 zware kilometers werden meter voor meter afgewerkt, de wind zwakte niet af zoals de voorspellingen waren.

Plaatselijke buien met veel wind kwamen hiervoor in de plaats.

Na een tocht van 2 uur, 32 minuten en 30 seconden finishte de Moby Dick ter hoogte van de vuurtoren van Lemmer. Dit was een verbetering van 15 minuten ten op zichtte van vorig jaar. Het wachten was nu op de tweede sloep. Dit werd de Hubert Jans II uit Lelystad. Deze kwam binnen met een tijd van 3 uur en 42 minuten en 30 seconden.

 

De wedstrijd leiding sprak hulde over de dames van de Berend Koster uit Kampen die onder geen beding op wilden geven. Zij wisselden zelfs met de stuurvrouw om de zware wedstrijd te volbrengen Zij deden er bijna 5 uur over!

 

De Moby Dick werd ook nog eerstes in het algemeen klassement. Onder deze omstandigheden en gezien het aantal deelnemers was dit natuurlijk geen verassing meer.

 

 

Tijden van de overige deelnemers;

Deep Blue 03:55:07

Leeuwke 03:56:21

Hjoed 'n Makkie 04:25:10

 

 

Damesploeg

Berend Koster 04:51:19

 

Volgende wedstrijd van de Moby Dick is The Great River Race in Londen op 15 september.

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ fourenseventy = nineenseventy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.