Jan van den Berg: Woeste krachten in de Zwolse grachten

Whaaaa Oeha !💪🚣💨
De heren hebben de grachtenrace met de Jan van den berg in Zwolle geroeid.
Een pittige race voor roeier en stuurman. Er zijn in dit parcours hele smalle gedeeltes dat je niet kunt inhalen en dan is het de taak van de stuurman om de roeiers proberen te temperen en ze bij de eerste mogelijkheid weer aan te sporen om vol aan de bak te gaan. Ook zijn er gedeeltes om op techniek mooie lange slagen te maken om de boot op volle snelheid te laten glijden door het water.

Zaterdag ochtend haalde de stuurman de sloep op van het terrein van Mulder Transport om bij de roeischuur alles klaar te maken. Riemen, zwemvesten, hoosvaten, stootbanden, sleeptouwen en het beruchte gereedschap tonnetje. Iedereen was mooi op tijd. Voor Piet was het zijn eerste wedstrijd buiten Urk. Aangezien er een wolkbreuk was geweest vrijdag werd eerst de Jan van de Berg leeg gepompt en toen de Wolter Huisman. In de Wolter Huisman stonden de voetsteuntjes volledig onder water dus er stond een halve meter water in de sloep. Na dit alles gingen we vol frisse moed naar Zwolle. Maar ja dit kan niet zonder eerst even bij onze Gerlof aan de pomp (Tankstation Westwal) te stoppen voor wat verse gezonde broodjes.

In Zwolle was alles goed strak geregeld door de organisatie,hierdoor lag de sloep snel in het water. Albert (ooit zelf een jaar stuurman geweest) ging achter het roer zitten en begeleide de JVDB naar de startplek waar al vele sloepen inmiddels lagen. Tijdens dit stukje roeien liet Pieter nog even zien aan Luut wat er gebeurd als je het blad van je riem strak over het water terug haalt en het water even tipt. Ha ha even plagen hè, Luut en Rick werden even gedoucht. Het lange wachten kon beginnen, want de heren moesten pas om 14.27uur starten. Gelukkig begonnen de dames start om 11 uur en dit was een mooie tijdbesteding op de nieuwe startlocatie in Zwolle. We zaten lekker in het zonnetje en konden mooi zien hoe de start van de dames sloepen was, hoe men naar en van het zwarte water kwam en hoe men 3 x de binnenstad van Zwolle rond roeide. Erik en Jurie waren ook mooi op tijd met het kistje ijs om het drinken alvast koud te zetten.

Iedereen doet zijn voorbereiding op z’n eigen manier. Er werden voetsteuntjes verzet, een ander ging om even broodje met lamsvlees, de volgende komt of gaat naar de wc van de zenuwen.

De stuurman vandaag was ik zelf. Dit was mijn eerste wedstrijd als stuurman buiten Urk. En wat voor een ,eentje?! Op scherpst van de snede in de binnenstad van Zwolle! Het plan wat we wilden uitvoeren was een opbouwende race. Spieren warm laten worden in het eerste rondje tegen de klok in en de snelle 11 sloepen achter ons houden in de grachten. Vervolgens de snelle boten richting zwarte water ruimte te geven en dan erachter aan jagen en in de grachten te smijten met onze krachten om ze bij te houden.

We moesten starten met de Baron van Ghent om 14.27, op het oog een snelle sloep. Het startsein klonk en de Baron was ietsje eerder bij de bocht en ik koos er voor om geen gekke dingen te doen en achter de Baron aan te gaan. Een goede keus want de Baron van Ghent leek ietsje sneller te gaan, dus een mooi trek paardje voor de Jan van de Berg. Er was een tussenruimte van 10 meter en dit bleef steeds constant. Af en toe werden de roeiers iets aangemoedigdals er meer ruimte kwam. We hadden een strakke slag van constant 30 slagen en de Jan van de Berg gleed heerlijk. De spieren van de roeiers konden lekker warm worden zo. We hadden lekker de ruimte in de grachten geen oponthoud van sloepen en hierdoor waren we met strak roeien en sturen zo bij het kanaal naar het zwarte water.

Net voor de eerste brug zat de Orkaan al in ons vaarwater te jagen, ervan uit gaande dat de Orkaan samen met de JVDB onder de brug was hielden we strak onze kant om hem ruimte te geven. We kwamen even met de riemen tegen de kant van de wand echter dit werd goed opgelost door de roeiers. Tot onze verbazing koos de Orkaan op het laatste moment toch de andere ingang en hoefde ons scherpe sturen dus eigenlijk niet. Wel slim gestuurd van de Orkaan en na de brug kon hij ons voorbij gaan. We gingen als een speer! Een mooi gestaag tempo en de roeiers kregen er zin in. De concentratie was hoog.

Onze fans waren er ook. Marja en Nanda stonden halverwege het kanaal ons aan te moedigen en schoten een paar mooie plaatjes. De Baron zat nog steeds 7 à 8 meter voor ons. We moesten samen om een sloep heen dus het werd spannend onder een naderende brug. Ik koos ervoor om niet met drie sloepen onder de brug te komen en een andere doorgang te nemen. Tijd om een mentale tik te geven, dus onder de brug hebben we een sprint in gezet. Spieren prikkelen en snelheid maken. We kwamen als eerste onder de brug door en we zagen dat de Baron van Ghent problemen had met  een andere sloep. Hierna liepen we beetje bij beetje uit op de Baron. Plan geslaagd.

Laatst brug werd gerond en tot onze verbazing nog geen snelle sloepen gezien. Een teken dat we goed bezig waren. Net voor de laatste brug van het kanaal kwam de sloep de gebroeders van Amerongen op ons in roeien. De roeiers werden aangespoord om een tikje er bij te doen en de stuurman gaf strak het tempo aan voor gelijkheid en het laatste rokje. We gingen als eerste de bocht om voor het tweede rondje in de binnen stad met de klok mee. We liepen tegen een klein zes persoons sloepje aan en het kon net om deze voor het smalle stuk te pakken. Even volle bak nu, spieren warm en krachten gespaard, zoals afgesproken. Nu moesten we 2 ronden knallen.

De roeiers gingen ervoor en met vereende krachten schoot de JVDB er bij langs. We roeiden bocht na bocht scherp, wat een ruimte toch nog, en de gebroeders van Amerongen nog op afstand. Weer twee sloepen, tja nu moest het echt even want er kwam een brug aan waar je maar met 1 sloep tegelijk onderdoor kon. Ik gaf orders voor een sprint om de sloepen te passeren het was buigen of barsten om de brug te halen. Ik gilde Whaa en gelijk reageerde de roeiers met Oeha! Ja  ik voelde het wat was afgesproken. Het kon. De roeiers begrepen het. Ik gilde nog harder Whaaaa en de roeiers antwoorden nog harder met Oeha. Dit deden we tot de brug en gingen met veel geluid als een Bengaalse roeisloep met trom om de boten heen!!! Onder de brug kippenvel wat een kracht geweld leverden de roeiers.

De gebroeders van Amerongen konden ons niet pakken maar de d’Isela was er wel in onze kielzog. Bij het derde rondje voor de startplek schreeuwde ik naar de stuurman van d’Isela zet aan je mannen en om ons heen nu kan het. We wilden geen hinder hiervan dit werd ook nog een keer herhaald met de Yellow Fin halverwege het derde rondje. Wat een race. De roeiers voelden dat het als een speer ging en ik als nieuwe stuurman geloofde erin dat we een kneiter goeie tijd zouden zetten. Nog twee bochten en twee langzame sloepen voor ons. Het werd smalletjes in de gracht en ik schreeuwde om even in te houden voor een gaatje en de gebroeders van Amerongen hing al een poosje op 2 meter achter ons.

Het noodlot sloeg toe …….

De Haarlemmerhout zat vlak achter de gebroeders van Amerongen wilde met alle geweld er dwars door heen.

Neeeeee!!!!

Dat gaat niet en niet nu nog 400 meter tot de finish. De Haarlemmerhout dwong Amerongen geroeid. Deze ramde de JVDB, en ik lag klem tussen beide sloepen voor mij. Tjaaaaa gevolg 5 sloepen muurvast. wat een domme kamikaze actie van die stuurman. Veel gegil en geschreeuw. Even communicatie gebrek met de sloepen en de Haarlemmerhout hakte zich naast de Greet voor ons. We werden vervolgens na een halve minuut weer vast geroeid. Nu door de Jumbo. Volgens mij konden ze het bij de finish horen dat er wat gebeurde om de hoek. Wat een geschreeuw op elkaar.

Ja los……. Mannen nu denderen dan maar de laatste 300 meter. Ik gilde Whaaa en de roeiers volgden Oeha maar nu zo hard dat de mensen uit hun kruiser kwamen rennen die er ook nog lagen. Zo gingen we de laatste meters met veel Whaaa en Oeha roeien. Schitterend wat een kracht geweld van de mannen,weer kippenvel. Ook op de finish zag je aan de toeschouwers dat men op veerde van hun plaats. Wat gebeurd daar en wie komen eraan.

Een visite plaatje van ons. We kwamen met 1.35.07 over de finish met een wattage van 72.54
De laatste keer dat de JVDB over de 70 wattage roeide was in 2013

Samengevat een geweldige race en een stuurman wie trots is op z’n team. Samen hebben we er een heerlijke race van gemaakt.

Vriendelijk groetend,
PIeter Bakker
Stuurman Jan van den Berg

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nineenninety − eightenninety =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.