9 mei 2009.
Zo een keer in het jaar, ter voorbereiding op de Harlingen Terschelling race, roeien de heren van de 1600 kilo wegende Stad Kampen een rondje Kampereiland.
Zij beginnen dan op de IJssel en gaan dan met de stroom mee via het ketelmeer, Zwarte meer en het Ganzendiep terug naar Kampen. Deze ongeveer 30 kilometer lange tocht had afgelopen zaterdag een speciaal tintje. |
In het kader van het jubileum van de IJseldelta werd besloten om deze keer een paar andere teams uit te nodigen om mee te doen aan deze tocht maar dan, let wel, tegen de stroom in dus in omgekeerde volgorde. |
Zo kregen ook wij van Roeivereniging Urk een uitnodiging, het idee van een flinke prestatie tocht sprak ons wel aan en een flinke training voor de HT konden wij natuurlijk ook wel gebruiken. Jammer genoeg was de HT gecertificeerde Jan van den Berg niet beschikbaar aangezien onze vrouwelijke helden moesten schitteren in De Zaan. Zo togen wij met de Moby Dick naar Kampen. |
Na de tewaterlating en het ontvangst met een kopje koffie in het gezellige clubhuis van Stad Kampen vertrokken de drie sloepen richting het Ganzendiep wij moesten hier eerst gezamenlijk door de sluis alvorens de Race te beginnen. De aanwezige sloepen waren: Te Maru uit Tollebeek, Stad Kampen uit Kampen en Moby Dick uit Urk. |
In het Ganzendiep kwamen de sloepen op een lijn te liggen en telde de Kamper stuurman af om de start aan te geven. De Moby Dick vertrok in een rustig trainingstempo van 29 slagen en roeide zo vlot bij de twee anderen vandaan. Met een respectabele snelheid werd er door het Ganzendiep in de richting van het Zwarte meer geroeid. |
Bij het Zwarte meer aangekomen bleek dit water niet erg veel van een meer te hebben, het was weliswaar een grote plas met water maar de diepte bedroeg op veel plekken niet meer dan een 40 centimeter. Gelukkig had de Moby Dick hier niet zoveel last van en kon er gewoon doorgevaren worden naar de vaargeul richting de Ramspolbrug. In de vaargeul werd het slagtempo opgevoerd en meer kracht op de riemen gezet om een serieuze snelheid te maken. |
Na de Ramspolbrug (met zijn fenomenale echo) gepasseerd te hebben werd er koers gezet richting het ketelmeer. Hier was ook de mogelijkheid een stukje af te snijden tussen de pas opgespoten eilandjes door, aangezien wij hier voor de kilometers kwamen hebben wij voor de officiële route gekozen. Naderhand konden wij ons gelukkig prijzen met deze beslissing omdat zowel de Te Maru als de Stad Kampen waren vastgelopen tussen deze eilandjes, in een poging de boel af te snijden. |
Na een klein stukje over het Ketelmeer geroeid te hebben met het prachtige uitzicht op de welbekende Ketelbrug werd aan het laatste en zwaarste traject van deze onderneming begonnen: tegen de stroom in over de IJssel naar Kampen toe. |
Inmiddels was er al een goede 20 kilometer geroeid en begon het gebrek aan ervaring met veel kilometers toch zijn tol te eisen. Gelukkig was er op dat moment een persoon in de boot die bij machte was om eigenhandig de man met de hamer overboord te werken. Begeleid door de meest kleurrijke uitspraken begon er weer moed in de ploeg te komen, ingezakte ruggen werden weer gerecht, hoofden werden weer opgeheven en verborgen vakjes met energie werden nog opengetrokken. |
Onder bedreigingen van de stuurman werd de snelheid stukje bij beetje opgevoerd, af en toe, als het moest, werd er getoucheerd waarbij de ploeg even een prikkel kreeg. Zo werd met toenemende pijn de nieuwe N50 brug gepasseerd en konden de laatste paar kilometers naar Kampen verzwolgen. |
Met kracht die puur gebaseerd was op wilskracht en agressie kwam de Moby Dick met donderend geweld over finish. Het traject was 30,5 kilometer lang en de Moby Dick deed er 03:00:45 over. |