06 mei 2006.
Deze zaterdag was Grou het middelpunt van sloeproeiend Nederland. 26 Dames- en 53 herensloepen waren naar deze tweede, belangrijke klassement?s wedstrijd gekomen. Een groot aantal ploegen, die punten wilden verzamelen voor het nationaal kampioenschap.
Een snelle heen reis zorgde ervoor dat de sloepen vroeg te water lagen en de dames en heren met de voor bereiding konden beginnen. De zon kan een aardige spelbreker wezen in de hitte van de strijd. De wedstrijd van vorig jaar stond nog vers in het geheugen en daarom werd er van tevoren al genoeg gedronken en werd alles goed ingesmeerd tegen de felle zon. Zo werden de roeiers goed voorbereid om een inzinking te voorkomen. | |
Alles ging in een vlekkeloos en hoog tempo. Deze wedstrijd had een perfect draaiboek! | |
Beauty and……. |
|
|
the BEAST! |
Het palaver was stipt op tijd net zo als het gehele gebeuren was alles tot in de puntjes perfect geregeld. Hier werd de stuurmannen meegedeeld dat overal controle was en voor het minste of geringste wat verkeerd ging kreeg men strafpunten. Men was gewaarschuwd!
De 80 sloepen werden in twee tal weg geschoten. Beide starten van de Urker sloepen waren goed. Er was ruimte genoeg en dat zorgde ervoor dat de Jan van den Berg bij de Kaag 1 vandaan roeide. De Moby Dick kwam zonder kleerscheuren bij de Azorean High vandaan maar die gebruikte de Moby Dick als windscherm en bleef er mooi achter hangen. |
|
|
De Jan van den Berg laveert naar de start toe. |
De Moby Dick zonderde zich een kwartier voor de start af. Wat wordt hier nou gedaan??? Ik heb het nagevraagd maar kreeg geen duidelijk antwoord?!!! |
|
|
Eenmaal los, maar dan gaat ie ook echt los! |
De Jan van den Berg had precies het zelfde met de Kaag 1. Ook deze sloep konden zij niet kwijt raken en bleef in hun slipstream hangen. Bij het drinken van de roeiers kwam de Kaag 1 weer opzetten om zo na een tijdje weer achter hun te blijven hangen. De dames kwamen bij hun eerste opstakel en moest flink in de ankers om een langzamer sloep voor te laten gaan. Toen deze eindelijk onder de brug door was konden de dames weer kracht zetten om onder deze brug door te schieten. Eenmaal er onder door kwamen zij weer in de knoop met hun langzamer voorganger. Een hectische situatie waarin de Kaag 1 weer achter hun lag. |
|
De 'lastige' Kaag 1. | |
Bij zo`n oponthoud schiet de adrenaline bij een ieder door het lichaam. De zenuwen staan strak gespannen, commando`s worden de roeiers toegesnauwd. En dit alles in luttele seconden. Maar deze seconden waren o zo belangrijk en dat weten de dames van de Jan van den Berg als geen ander! Eenmaal uit de knoop werd er de sokken ingezet en langzaam maar zeker roeiden zij bij hun achtervolger vandaan. De temperatuur steeg narmate de wedstrijd vorderde. Vooral in de wat beschutte sloten was het broeierig warm. Gelukkig had de stuurman een waterspuit bij zich en besproeide roeiers van tijd tot tijd. Op de helft van de wedstrijd, dit was in de Hooidamsloot, lagen zij op kop van de wedstrijd. Niemand meer voor hun, nu werd het een race tegen hun zelf met de wetenschap dat 1 seconde al genoeg is om te verliezen. |
|
|
Verbeten gezichten sieren de foto. |
En dit is nou het geheime wapen. Gevuld met koud water veroorzaakt zo'n spuit wonderen. |
|
Ondertussen had Moby Dick weer wat meer ruimte gekregen en kon zo mooi door het deelnemers veld laveren. Na de helft van de wedstrijd te zijn gepasseerd ging het enigszins met de wind mee. De snelle Moby Dick moest oppassen voor langzame sloepen want de controle was overal aanwezig. Een straf had je in deze wedstrijden zo te pakken.
De Moby Dick roeide als van ouds met Tiemen Romkes als stuurman en zo werd dit traject vlekkeloos genomen.
Na de Hooidamsloot had de Moby Dick alleen nog maar last van plezier vaartuigen die in grote getallen op de Friese wateren aanwezig waren. In de nauwe sloten kon men de langzaam varende jachten moeilijk inhalen of passeren. De stuurman moest menigmaal zijn stem verheffen om de schippers er van te overtuigen dat deze sloep toch harder ging dan het leek. Sommige zeilbootjes hadden door hun zeilen die dwars van het schip stonden de gehele breedte van de sloot nodig. Ook hier kwam het harde stemgeluid van de stuurman goed van pas en werden de zeilen haastig gestreken om de Moby Dick op volle vaart te laten passeren. |
|
Nog steeds moet er aan getrokken worden.
Ook deze sloep gaat niet van zelf. |
|